Mijn favorieten

Huis gekocht? Financiele tips (2)

Heb je vorig jaar een huis gekocht of verkocht? Lees dan hieronder waar je op moet letten bij het doen van je belastingaangifte van dit jaar!

tip 1:
Veel kosten die je gemaakt hebt bij het kopen van je huis kan je als aftrekpost opgeven. Het gaat om:

- advieskosten van je hypotheekgesprek
- kosten voor het stellen van de bankgarantie
- kosten voor je taxatierapport
- kosten van de notaris, maar alleen voor de hypotheekakte! (dus niet voor de leveringsakte)
- extra kosten als je gebruik  maakt van NHG

Dit geldt niet alleen als je een andere woning hebt gekocht, maar ook als je je hypotheek hebt verhoogd voor een verbouwing, of als je je hypotheek hebt overgesloten.

Helaas mag je je makelaarskosten niet aftrekken:-(

tip 2:
De boeterente die je eventueel hebt moeten betalen bij oversluiten is ook aftrekbaar. Maar alleen als deze in 1 x in rekening is gebracht.

tip 3:
Voor de belastingaangifte die je doet voor 1 april 2017 gaat het om het belastingjaar 2016. Er wordt dan gerekend met de WOZ waarde van de woning op 1 januari 2015!
Dit is dus niet de beschikking die recent in je brievenbus is gevallen, altijd belangrijk om daar even om te denken!

Heb je meer informatie nodig, op de site van de belastingdienst staan veel details beschreven. Heb je vragen over je eigen situatie, neem dan contact op met je hypotheekadviseur of makelaar.


Esther